RestaurangRabatten-häftet är en ny produkt som lanseras för första gången under försäljningsåret 2025. Eftersom vi ännu inte vet exakt var och hur häftet kommer att sälja bäst, har vi tagit fram denna säljcoach-guide för att ge dig som säljare värdefulla tips för att öka din försäljning.
Vi söker främst säljare i åldern 16–75 år, eftersom denna typ av försäljning passar både för yngre och äldre individer. Många ungdomar och vuxna trivs med denna enklare form av försäljning, som exempelvis rabatthäften. Även pensionärer är en uppskattad grupp av säljare, då deras stora livserfarenhet och förmåga att kommunicera gör dem till en värdefull resurs i försäljningen.
RestaurangRabatten-häftet erbjuder ett brett utbud av rabatter och erbjudanden på restauranger, kaféer, bowling/biljardhallar, street food trucks och ett antal konditorier, främst i Göteborgs och Kungsbacka området.
För att lyckas som säljare är det viktigt att du har bra koll på produkten. Vi rekommenderar att du bläddrar igenom häftet noggrant för att få en bra överblick över de företag som medverkar, deras geografiska läge och de erbjudanden de erbjuder. Genom att känna till var de medverkande annonsörerna finns, kan du bättre anpassa din försäljning till det lokala området.
Vi rekommenderar att du som säljare besöker vår hemsida, RestaurangRabatten.se, och läser igenom våra texter. Det ger dig en bättre förståelse för hur vår produkt fungerar och kan hjälpa dig att sälja häftet med större självsäkerhet.
Om du till exempel planerar att sälja häftet i Mölndal är det en fördel att känna till vilka annonsörer som är med i just det området. På samma sätt, om du säljer på Hisingen, bör du vara bekant med vilka annonsörer som finns där. Genom att ha den lokala kunskapen ökar du chanserna till framgång i just det område där du säljer.
Vi tror att bästa sättet att nå framgång med försäljningen är att sälja häftet på platser där det rör sig mycket folk. Exempel på sådana platser kan vara på torg, utanför köpcentrum, gallerior, livsmedelsbutiker, Systembolaget eller andra centrala områden i Göteborg där folk samlas.
SÄLJ HÄFTET VID EVENEMANG (IDROTT/MAT/KULTUR/NÖJE)
- StreetFood-Festivalen
- Kulturkalaset
- AndraLång-dagen
- WestPride
- Evenemang på Heden (Tex Gothia Cup).
- Konserter
- Vi Som Älskar 90-Talet festivalen
- Göteborgs varvet
- Lindholmen Street Food Market (endast lördagar)
Att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt kan verkligen öka chansen för en lyckad försäljning!
SÄLJ HÄFTET PÅ STRATEGISKA PLATSER
OMRÅDEN CENTRALT:
- Göteborgs innerstad
- Inom vallgraven
- Johanneberg
- Lorensberg
- Gårda
- Avenyn
- Vasastaden
- Linnestaden
- Haga
- Majorna
- Masthugget
- Landala
- Annedal
- Guldheden
- Nordstaden
- Stampen
OMRÅDEN ÖVRIGA:
- Hisingen
- Torslanda
- Gamlestaden
- Frölunda / Högsbo / Sisjön
- Långedrag / Saltholmen
- Mölndal
- Kungsbacka innerstad
- Mölnlycke
- Landvetter
- Onsala
- Särö
- Kullavik
- Billdal
- Hovås
- Askim
- Vallda
- Partille
TORG:
- Frölunda Torg
- Järntorget
- Grönsakstorget
- Kungstorget
- Drottningtorget
- Gustaf Adolfs Torg
- Landala Torg
- Skanstorget, Linné
- Olskrokstorget
- Stigbergstorget
- Chapmans Torg
- Selma Lagerlöfs Torg
- Eriksbergstorget
- Axel Dahlströms Torg
- Munkebäckstorget
- Amhults Torg (Torslanda)
- Vallhamra Torg
- Bjurslätts Torg
- Mölndals innerstad Torg
- Kungsbacka innerstad Torg
VÄLBESÖKTA PLATSER:
- Avenyn
- Götaplatsen
- Vasaplatsen
- Korsvägen (efter att Västlänken öppnat)
- Bältespännarparken
- Brunnsparken
- Kompassen
- Göteborgs central tågstation
- Stora Saluhallen
- Slottskogen
- Bergakungen biograf
- Liseberg (två entréer)
- Ullevi (vid evenemang)
- Scandinavium (vid evenemang)
- Svenska Mässan (vid evenemang)
- ÅbyTravet (vid evenemang)
- Chalmers huvudentre
VÄLBESÖKTA GATOR MED MYCKET RESTAURANGER OCH KAFÉER:
- Haga Nygata
- Kungsgatan
- Andra Långgatan
- Rosenlundsgatan
- Magasinsgatan
- Vallgatan
- Linnegatan
KÖPCENTRUM:
- Nordstan – flera entréer
- Mölndals Galleria – flera entréer
- Allum – huvudentré
- Kungsmässan – flera entréer
- Arkaden – huvudentré
- Frölunda Torg – flera entréer
- Bäckebol Köpcenter – flera entréer
- Hede Fashion Outlet – huvudentré
- Köpcentrum 421 – flera entréer
- Kongahälla Köpcenter (Kungälv) – flera entréer
- Backaplan (flera köpcenter)
SÄLJ HÄFTET UTANFÖR LIVSMEDELSBUTIKER OCH SYSTEMBOLAG:
ICA:
- Högsbo 421
- Focus Örgryte
- Kallebäck
- Linné
- Mölndalsvägen
- Munkebäck
- Torslanda Amhult
- Sannegården
- Kungsbacka Hede
- m.m.
COOP:
- Liseberg
- Heden
- Landala
- Eriksberg
- Majorna
- Högsbo/Sisjön
- Backaplan
- Kållered
- m.m.
HEMKÖP:
- Särö
- Billdal
- Nordstan
- Guldheden
- Frölunda Torg
- Vasagatan
- Linnégatan
- Lundby
- m.m.
WILLYS:
- Högsbo/Sisjön
- Kållered
- Wieselgrensplatsen
- Kungsbacka/Hede
- Första Långgatan
- m.m.
SYSTEMBOLAGET:
- Kungsbacka
- Landala Torg
- Avenyn
- Linné
- Majorna
- Mölnlycke
- Olskroken
- m.m.
Dessa platser erbjuder goda möjligheter för att nå ut till många potentiella kunder, både på torg och i områden med mycket fottrafik. Kom dock ihåg att det kan krävas tillstånd för att få sälja inuti köpcentrum så som tex Nordstan.
SÄLJ HÄFTET UTANFÖR EN ANNONSÖR SOM HAR ETT GENERÖST ERBJUDANDE I HÄFTET
Ett kreativt sätt att sälja häftet är att stå i närheten av en plats som har ett bra erbjudande i häftet. Ett exempel är att sälja i närheten av ClassicBowl i Gamlestaden, där du kan informera potentiella besökare om ClassicBowl’s attraktiva erbjudanden:
-
50% på lunch
-
50% på pizzor
-
50% på bowling/shuffleboard
Om du står nära entrén har du stor chans att sälja häften till folk som redan planerar att besöka stället. När du ser ett sällskap på väg in, närma dig vänligt och öppna dialogen med en fråga som:
“Hej, ska ni in och bowla eller äta?”
Om de svarar ja, kan du förklara erbjudandet som finns i häftet och hur de kan spara in hela kostnaden för häftet på sitt besök.
OBS! Se till att du vet vilken sida ClassicBowl (eller andra annonsörer) finns på, så att du slipper bläddra igenom hela häftet för att visa erbjudandet.
Tips:
Innan du börjar sälja nära en annonsör i häftet, ta reda på hur långt ifrån deras lokal du får stå. För att inte störa deras gäster, undvik att ställa dig direkt vid entrén – annonsörernas mål är ju att locka nya kunder. Ett smart alternativ kan vara att välja ett torg eller en annan plats där du vet att en annonsör med ett generöst erbjudande finns i närheten, så att du kan sälja utan att störa deras verksamhet.
SÄLJ HÄFTET PÅ SOCIALA MEDIER
Om du har Instagram, Facebook, TikTok eller andra sociala medier, kan du använda dessa plattformar för att marknadsföra din försäljning. Du kan tex sälja i Facebook-grupper och på Facebook Marketplace, där du kan nå en bredare publik och enklare hitta lokala köpare. Ta ett foto på ett antal häften och lägg upp det i ett inlägg tillsammans med en kort informationstext om produkten. Kom ihåg att skriva priset, inklusive kostnaden för frimärken. Notera att det krävs två frimärken för att skicka ett häfte, och ett frimärke med dagens taxa kostar 18 kr.
Glöm inte att även skriva hur du vill ha betalt. Om du exempelvis vill ha Swish, inkludera ditt mobilnummer i inlägget.
OBS!
Visste du att du kan fästa ditt inlägg högst upp på din Facebook- och Instagram-sida? Då kommer ditt inlägg alltid vara synligt högst upp, även om du gör nya inlägg.
SÄLJ HÄFTET TILL VÄNNER, FAMILJ OCH BEKANTA
Smsa eller ring dina vänner, familj, släktingar, kollegor och andra bekanta och berätta att du har börjat sälja RestaurangRabatten-häftet! Att nå ut till människor i din närhet är en av de viktigaste delarna för att lyckas med försäljningen. Tänk på att sprida informationen brett – ju fler du berättar för, desto större chans har du att sälja.
Kom ihåg att varje person du kontaktar, oavsett om det är en nära vän eller en kollega, kan vara en potentiell kund eller kunna tipsa någon annan som är intresserad. Genom att vara proaktiv och hålla igång kontakten med dina nätverk ökar du dina chanser att sälja fler häften och göra din försäljning framgångsrik!
SÄLJ HÄFTET GENOM DÖRRKNACKNING
Visste du att vi har andra häften (www.Haften.se) och har sålt genom dörrknackning i över 20 år? Ja, dörrknackning har varit vårt mest framgångsrika försäljningssätt genom åren och har gett oss de bästa resultaten. Vi har vandrat genom villaområden, radhusområden och lägenhetsområden i nästan alla orter runt Göteborg, där vi har sålt rabatthäften genom att knacka på dörrarna.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU SÄLJER:
- Var trevlig och le! – Ett vänligt och positivt intryck gör stor skillnad. Om du ser glad ut, är det lättare för folk att bli intresserade av att köpa häftet. Kom ihåg, folk köper gärna av personer som utstrålar positiv energi.
- Var inte för påträngande – Tvinga inte på folk häftena eller stanna dem på ett obehagligt sätt. Försäljning ska kännas naturlig – tilltala folk när de är inom räckhåll och fråga vänligt om de kan vara intresserade av att köpa RestaurangRabatten-häftet.
- Tydliggör vad du säljer – Det är viktigt att säga namnet på produkten direkt, så att folk snabbt förstår vad det handlar om. Att bara säga “häfte” kan göra det svårt för dem att förstå vad du erbjuder.
- Ge dem möjlighet att hålla i produkten – Lämna över häftet så att den potentiella kunden själv får bläddra igenom det. Genom att ge dem möjlighet att titta på innehållet får de en bättre uppfattning om vad häftet erbjuder, vilket ökar chansen till köp.
- Ett restaurangbesök räcker för att täcka kostnaden för häftet! – Förklara för den potentiella köparen att genom att skaffa häftet kan dom spara in kostnaden för häftet genom ett enda restaurangbesök! Till exempel: om dom handlar för 500 kr på en restaurang som erbjuder 50 % rabatt, sparar dom 250 kr direkt.
- Om du får ett nej – Då kan du alltid fråga om personen har någon familjemedlem eller släkting som skulle vara intresserad av ett rabatthäfte med fantastiska erbjudanden på restauranger. På så sätt ger du dem en sista möjlighet att köpa, och det kan hända att de inser att det faktiskt är en bra idé att köpa häftet trots allt.
VAR BEREDD PÅ ATT DU KAN FÅ FRÅGOR
Exempel på frågor som kan dyka upp:
Fråga 1
Vad kostar häftet?
Svar
250 kronor
Fråga 2
Hur länge gäller erbjudandena i häftet / giltighetstid?
Svar
Erbjudandena gäller till årets sista dag, det vill säga den 31 december.
Observera att vissa restauranger kanske inte har öppet just då.
Fråga 3
Vart gäller häftet geografiskt?
Svar
Häftet gäller i Göteborg med omnejd, inklusive Kungsbacka.
Fråga 4
Hur många annonsörer är med i häftet?
Svar
Det brukar vara runt 125 deltagande annonsörer, men det exakta antalet kan variera och fastställs efter att häftet tryckts för varje nytt år.
Antalet annonsörer kan du ta reda på genom att öppna häftet, eftersom varje sida är numrerad. Tänk på att vissa sidor kan innehålla annan text och inte vara annonsplats.
Fråga 5
Vilket företag står bakom RestaurangRabatten?
Svar
RestaurangRabatten ägs och drivs av RestaurangRabatten GBG.
Fråga 6
Vart hittar man kontaktuppgifter till företaget bakom häftet?
Svar
Kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress finns längst ner på vår hemsida, RestaurangRabatten.se
Fråga 7
Får man rabatt om man köper fler häften?
Svar
Som säljare har vi inte befogenhet att ge rabatt på försäljningspriset. Om du är intresserad av rabatter vid köp av fler häften.
Fråga 8
Hur fungerar häftet?
Svar
Den som köper häftet tar med sig det till den restaurang de vill besöka och visar upp häftet vid beställning. Vissa restauranger har kryssrutor vid sina erbjudanden. När ett erbjudande utnyttjas, markerar kassapersonalen det genom att kryssa i rutan med en bläckpenna.
För att tydliggöra detta, kan du visa några exempel på annonser i häftet där kryssrutorna finns, så att de förstår hur det fungerar.
Att känna till produkten du säljer är grundläggande för att lyckas med försäljning. Om du inte vet hur produkten fungerar, kommer du inte att inge förtroende hos potentiella kunder. Därför är det viktigt att du lär känna häftet och dess innehåll så väl som möjligt, så att du kan svara på frågor och vara väl förberedd när du möter kunder. Ju mer du kan om produkten, desto bättre förutsättningar har du att sälja den.
INFORMATION OM ORGANISATIONEN
“TRYGGA BARNEN”
Vi har valt att stödja Trygga Barnen, en ideell organisation som hjälper barn och unga mellan 7 och 25 år som lever med missbruk eller psykisk ohälsa i familjen. Trygga Barnen arbetar för att ge dessa barn den trygghet och det stöd de har rätt till, och deras insatser gör en verklig skillnad i deras liv. Vi delar organisationens värderingar och anser att deras erfarenhetsbaserade arbetssätt är en ovärderlig resurs för de som behöver hjälp. Genom att stötta Trygga Barnen vill vi bidra till att fler barn får den hjälp de behöver för att känna sig trygga och sedda.
Länk till deras hemsida: TryggaBarnen.org
Vi har Trygga Barnens logo på framsidan av vårt häfte. För att få använda deras logo på vår produkt har vi åtagit oss att betala minst 25 000 kr per år till organisationen. Därför är det bra att veta att varje häfte som säljs inte bara stödjer en bra sak – det hjälper också Trygga Barnen ekonomiskt.
Vi har pins med Trygga Barnens logo som vi gärna vill att du bär när du säljer häftet. Det är ett sätt att visa ditt stöd och påminna kunderna om den viktiga saken vi tillsammans bidrar till.
När du säljer häftet kan du ha denna öppning-dialog:
”Stötta Trygga Barnen genom att köpa ett RestaurangRabatten-häfte.”
För många människor är det viktigt att kunna göra en skillnad. Genom att köpa häftet hjälper kunderna aktivt barn och ungdomar som är utsatta. Din försäljning gör en konkret skillnad för de som behöver det mest.
Copyright ©2024 RestaurangRabatten / Alla rättigheter förbehållna.